perjantai 22. helmikuuta 2013

Ihahaa, ihahaa, hepo hirnahtaa

Viikon kohutuin aihe lienee hevosenliha, jota on paikoissa, joissa sitä ei pitäisi olla. Samankaltaista järkytystä oli havaittavissa ainakin iltapäivälehdissä taannoin, kun tutkimuksissa selvisi, että eineslihapullissa onkin lihaa vain ripaus. Ei loppujen lopuksi liene kenestäkään yllättävää, että syytettyjen penkillä on jälleen einesruokateollisuus.

Iso-Britanniassa oltiin jo ryhtymässä einesruokaboikottiin. Se vaikuttaisi hyvältä idealta sen perusteella, mitä esimerkiksi Olet mitä syöt -tyyppisten ohjelmien brittiversioiden pohjalta voi saarivaltion ruokatottumuksista päätellä. Sittemmin todettiin, että boikottiin liittyisivät lähinnä ne, joille einesten käyttö on satunnaista - vähävaraisempien ostoskäyttäytymiseen ei kohulla ole vaikutusta.

Einesruuissa hinta on tärkeä kilpailuvaltti. Testaaminen lihaketjun kaikissa vaiheissa nostaisi tietenkin lopullisen tuotteen hintaa. Siksi on houkutteleva vaihtoehto ostaa markkinoilta halpaa lihaa ja uskoa, että kyllä se on sitä mitä sen sanotaankin olevan. Niinhän se kuluttajakin kaupassa uskoo nostaessaan ostoskoriinsa paketin lasagnea, jossa lihan sanotaan olevan nautaa tai lihapullia, joissa nimenkin perusteella pitäisi olla sitä lihaa.

Suomessa valmisruokien kuluttaminen on viime vuosina vähentynyt. Elintarviketeollisuusliiton tutkija selittää tätä karppausbuumilla ja homing-trendillä. Itse näkisin taustalla myös näiden kohujen vaikutuksen - valmisruokien maine on tahriintunut liian usein, jotta ne enää olisivat houkuttelevia. Kun ostaa jauhelihan jauhelihana, tietää vähän suuremmalla varmuudella, mitä makaronilaatikko sisältää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti