perjantai 29. maaliskuuta 2013

Ei mainoksia, kiitos!

Kyllästyin joitain vuosia sitten siihen, että paperinkeräyskassi oli aina ääriään myöten täynnä. Tyhjennysvälien tihentäminen ei huvittanut, joten päätin hillitä kotiin kantautuvaa tavaravirtaa. Ensimmäinen teko oli laittaa oveen "Ei mainoksia ja ilmaisjakeluja, kiitos!" -lappu. Se auttoi jo merkittävästi. Hämmästyin, kuinka iso osa meille tulleesta paperitavarasta oli ollut osoitteettomia mainoksia. Kaikkia niitä ei edes selattu läpi, jotkut vilkaistiin nopeasti ja heitettiin kassiin odottamaan kierrätykseen kärräämistä. Paikallislehteä jäin vähän kaipailemaan, mutta sen saan halutessani napattua kauppakeskuksen jakelutelineestä, tai voin lukea lehden juttuja netistä. Ilman osoitetta postiluukusta tipahtaa enää vain uskonnollista propagandaa ja pitserioiden hinnastoja.

Samoihin aikoihin siirryin tilaamaan Hesaria vain sunnuntaisin. Totesin, että liian usein ehdin istahtaa lehden pariin vasta illansuussa, jos silloinkaan. Vaikka rahallisesti pelkkä viikonloppu- tai sunnuntaitilaus ei ollutkaan merkittävästi jokapäiväistä tilausta edullisempi, laskin hintaa myös täyttyvälle paperinkeräyskassille. Nautin sunnuntaiaamun lehdenlukuhetkistä ja kuukausiliitteestä, ja jotenkin tuntui, että niihin tuli perehdyttyä paremmin, kun arkena ei ollut kiireessä kahlannut lehtiä läpi. Päivittäiset uutiset seuraan radiosta, tv:stä ja netistä, sekä paperilehdestä jos sellainen jossain vastaan osuu.

Seuraava askel oli tehdä suoramarkkinointikielto väestörekisteriin. Tämä käytäntö uudistui vuodenvaihteessa, mutta vanhanmalliset kiellot pysyivät voimassa. Tämä vähensi myös huikeasti meille tulleen mainospostin määrää: jostain syystä mieheni nimellä tulee paljon vähemmän mainoksia. Hauskaa on ollut huomata, että lapsiaiheisia mainoksia on nyt alkanut tulla mieheni nimellä. Esimerkiksi joulun alla lelukuvastot ja satunnaiset heppakirjakerhomainokset tulevat nyt hänelle. Kyllä markkinamies keinon keksii.

Samalla istumalla tilasin puhelinmarkkinoinnin rajoituspalvelun. Se on toiminut tosi hyvin, voin lämpimästi suositella puhelinmyyjien kanssa tuskaileville.

Lopulta päädyin lopettamaan myös sunnuntaihesarin tilauksen. Ensin katkaisin tilauksen kokeeksi määräajaksi ja ihmettelin, miten sunnuntain aamupala sujuu ilman oheistoimintoa. Nykyään seurustelen perheen kanssa tai luen aikakauslehtiä tai kirjoja. Lopetin tilauksen siis kokonaan. Voi olla, että etenkin uuden tabloid-koon myötä innostun vielä jossain vaiheessa tilaamaan Hesarin uudestaan, mutta toistaiseksi olen tyytyväinen nettilehden tarjontaan.

Totesin myös, että kauppaketjujen asiakaslehdet ovat minulle turhia. K-ryhmän Pirkka lakkaakin tulemasta ihan jo postiluukun ei mainoksia -lapulla, mutta S-ryhmään ja Suomen Lähikaupan lehdet tulevat osoitteellisina, ja ne piti perua erikseen. Kerran kuussa tulleet muoviin käärityt paperikasat eivät enää kerry paperinkeräyskassiin.

Paitsi että kotiimme kertyy näin vähemmän paperitavaraa, jota pitää kantaa pois, vähempi mainosten määrä vaikuttaa selvästi myös muun materian kertymiseen. Enää en huomaa, että joku kiva asia on tarjouksessa ja säntää ostamaan sitä vain siksi, että saan halvalla. Voi olla, että joskus menee ohi hyödyllisiäkin tarjouksia, mutta selvästi ostoskäyttäytymisestäni on tullut harkitsevampaa suorassa suhteessa mainosten vähenemiseen.

Piilotan mainoksia itseltäni myös netissä Adblock-palikalla. Se tekee netin selaamisesta monella tapaa miellyttävämmän kokemuksen. Monilla sivuilla varsinainen sisältö saa paremmin huomiota ilman mainoksia. Useita ikkunoita yhtä aikaa auki pitäessä selain toimii nopeammin ilman mainoksia ja muita kilkkeitä.

Olen myös perunut useita uutiskirjeitä, jotka ovat käytännössä vain mainoksia. Joidenkin uutiskirjeiden annan tulla edelleen, mutta klikkailen niitä helposti avaamattominakin roskakoriin. Otsikko ja ajankohta vaikuttavat eniten mainosuutiskirjeiden avaamiseen. Joskus on aikaa ja kiinnostusta enemmän, mutta yleensä vähemmän.

Huonoimmin pystyn välttymään mainoksilta Facebookissa ja blogeissa. Adblock estää facebookin ärsyttävät pikkumainokset, mutta itse omaan uutisvirtaani valitsemieni yritysten päivitykset aiheuttavat usein sellaista kutinaa, joka helpottaa vain ostamalla - tai odottamalla riittävän pitkään, että kohtaus (tai tarjous) menee ohi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti