lauantai 7. kesäkuuta 2014

Vähemmän kosmetiikkaa

Olen jo muutaman vuoden ajan käyttänyt pääsääntöisesti luonnonkosmetiikkaa. Pääsääntöisesti siksi, että joitain tuotteita en ole löytänyt luonnonkosmetiikkana tai olen käyttänyt loppuun aiemmin ostettuja ”taviskosmetiikan” tuotteita. Lapsilleni olen myös valinnut käyttöön luonnonkosmetiikkaa. Puolisoni ei ole vielä suostunut vaihtamaan luottotuotteistaan ekologisempiin vaihtoehtoihin, mutta en halua häntä painostaakaan.

Olen huomannut harkitsevani yhä tarkemmin, tarvitsenko kaikkia niitä kosmetiikkatuotteita, joita valmistajat tarjoavat. Ei purkkirivistöni koskaan ole kai suuri ollutkaan, mutta olen karsinut sitä entisestään. Tätä on helpottanut se, että minulla on kohtuullisen helppohoitoinen iho. Se tarvitsee kosteutusta lähinnä talvisin ja joskus pesun jälkeen. Kropalle käytän pumppupulloon tekemääni kookosöljyn ja oliiviöljyn sekoitusta, johon olen lisännyt pari tippaa eteeristä öljyä tuoksua tuomaan. Nyt hyttyskauden alettua tuoksu on sitronella.

Kasvoille kaipaan toisinaan vähän rasvaisempaa tuotetta – Weledan Skin Food ja Lushin Ultrabalm käyvät tähän. Skin Foodia käytän myös jalka- ja käsivoiteena, Ultrabalmia kynsinauha- ja huulivoiteena.

Kookosöljyä minulla on sellaisenaan pienessä purkissa silmämeikinpoistoaineena, joka toimii samalla silmänympärysvoiteena. Reissukassiin nakattuna samalla aineella voi tarvittaessa voidella koko kropankin. Rakastan näitä monikäyttöisiä tuotteita!

Kesällä kosmetiikka-arsenaaliin pitää lisätä aurinkovoide. Varsinkin toisen lapsen iho on hyvin herkkä auringolle. Jo muutaman kesän ajan meillä on ollut koko perheellä käytössä Lovea Bion spray, jossa on suojakerroin 30. Mikäli iho pääsee kuitenkin kärvähtämään, sitä hoidetaan aloe veralla – kunnolla kärähtäneeseen miehen selkään menee empiirisen testin mukaan kaksi lääkealoen lehteä.

Jatkan aiheesta myöhemmissä postauksissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti