perjantai 11. heinäkuuta 2014

Rönttävaatteita

Project 333:n sääntöjen mukaan kauden vaatteisiin ei lasketa mukaan vaatteita, joita käytetään vain kotosalla tai urheillessa. Itse en juurikaan urheilua harrasta, mutta lasken tähän kategoriaan palstalla käyttämäni vaattteet.

Tänä kesänä tähän ”ei lasketa”-ryhmään minulla kuuluu parikymmentä vaatekappaletta. Alunperin käyttövaatelistalta tipautin tänne pellavasortsit, kulahtaneen trikoomekon sekä yhden venähtäneen neuletakin. Kaksi jälkimmäistä taitavat poistua kesän jälkeen kokonaan, mutta nyt ne ovat juuri sopivia kiskaistavaksi päälle, kun hiippailen aamuhämärissä pihalle juomaan saavillisen teetä.

Palstahommiin olen hankkinut puutarhahaalarit, jotka ovat enstex-tyyppistä kangasta. Kesähelteillä palstailen kuitenkin edellä mainituissa sortseissa tai ainakin kuusi vuotta vanhassa kulahtaneessa pellavahameessa, joita minulla on kaksi.

Kotihengailuun tai viileämmillä ilmoilla palstalla käytettäväksi minulla on kolme pitkähihaista t-paitaa. Niillä kaikilla on ikää kymmenisen vuotta ja ne ovat aiemmin olleet aktiivikäytössä, eli pesua ja pitoa on jokaisella takana kohtuullisen paljon, mutta kunto on edelleen erinomainen. Kaksi on Marimekkoa ja yksi Nansoa. Enää ne eivät kuitenkaan tyyliltään ole ihan sitä, mitä käyttövaatteiltani haluan. Aion kuitenkin pitää mielessäni hyvät kokemukset näistä merkeistä, kun syksymmällä tarvitsen pitkähihaisia trikoopaitoja käyttövaatteiksi.

Hengailuvaatteitani täydentää kahdet collegehousut ja huppari sekä plyysioloasu (housut ja huppari). Käytännossä yhdet housut ja toisen hupparin voisi karsia, mutta odottelen luonnollista poistumaa.

Ulkona hengailuun minulla on kahdet housut – oli pakko ostaa kahdet samanlaiset, kun pitkän etsimisen jälkeen viitisen vuotta sitten löysin persjalkaiselle ja persevälle istuvan mallin. Epämuodollisen takkitarpeen tyydyttää 10 vuotta vanha R-Collectionin anorakkitakki.

Käytän yöpukuja oikeastaan vain iltaisin suihkun ja sängyn välissä. Kesäksi minulla on kaksi lyhytlahkeista pyjamaa sekä pitsihepene. Varsin passeli määrä. Kylmemmille vuodenajoille minulla on vain yksi pyjama, toinen täytynee hankkia lisäksi. Aamu- tai kylpytakista olen haaveillut, mutta sen tehtävään kelpaavat myös hupparit ja parhaat päivänsä nähneet neuletakit.

Oikeastaan tähän kategoriaan voisi lisätä myös hihattomat topit, joita käytän sellaisenaan vain kotioloissa, mutta jotka toimivat myös aluspaitoina muiden paitojen ja neuleiden alla. Suosikkejani ovat peruspuuvillaiset topit, joissa on vähän leveämmät olkaimet. Näitä minulla on neljä valkoista , kolme ruskeaa tai beigeä ja kaksi mustaa. Osa on jo vähän kulahtaneempia, joten kesän aikana näistä karsiutunee kaksi tai kolme.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti